loading
Suzuki Ignis

Suzuki Történelem

A SUZUKI Motor Corporation története

 

A Suzuki Motor Corporation gyáraiban másfél millió személygépkocsi készül évente, ezzel a Suzuki a világ 20., Japán 5. legnagyobb autógyártója.
A kiskocsik kategóriájában azonban világelső. A Suzuki a világ 163 országában van jelen, 28 vegyesvállalattal közvetlenül vagy értékesítési hálózata révén.

 

A kezdetektől az első motorkerékpárig

 

A Suzuki Motor Corporation története – ma már nehezen hihető módon – egy szövőgéppel kezdődött.

A cégalapító Michio Suzuki 1887. február 10-én született Hamamatsuban, egy tengerparti városkában. Az ambiciózus Michio Suzuki 1909-ben, 22 évesen konstruálta első termékét, egy pedál-hajtású szövőgépet, és árulni kezdte a terméket.

Az üzlet jól ment, a rendelések egyre szaporodtak, és alig harminc évesen már egy szövőszéküzem vezetője volt, ekkor hatvan alkalmazott dolgozott a keze alatt. A termékek egyre precízebbek lettek, és már a selyemipar számára is készített gépeket.
Suzuki folyamatosan korszerűsítette a termelést, amihez friss tőkére volt szüksége, ezért 1920. márciusában, 500.000 Yen-es alaptőkével, Suzuki Szövőszékgyártó Vállalat (Suzuki Jidosha Kogyo) néven bevezette cégét a tőzsdére.
Ez a dátum tekinthető a mai nevén Suzuki Motor Corporation-ként ismert cég melapításának, amely 2000-ben ünnepelhette fennállásának 80. évfordulóját.

1922-re a cég már a legnagyobb Japán szövőszékgyárak egyike lett. Azonban a piac telítődni kezdett, mivel a Suzuki kiváló minőségű, az akkori igényeket teljes mértékben kielégítő szövőszékei nem romlottak el, így az új szövőszékek iránti igény fokozatosan csökkent.
A II világháború után a szövőszékgyártás ugyan újraindult, de a háború és az azt követő gazdasági helyzet rossz hatással volt a cég rentabilitására.
Michino Suzukiban a szövőszékpiac telítődése miatt már a háború előtt is felmerült a gyártott termékpaletta járműipari kibővítése, sőt, még 1938-ban egy Angliából hozatott Austin Seven típusú gépkocsi alapján egy prototípust is elkészített a gyár fejlesztőgárdája. Azonban az akkori project nem valósulhatott meg, mert időközben kitört a világháború.



Michino Suzuki San



– 1952: Power Free néven 36 ccm-es, kétütemű segédmotorral hajtott kerékpár gördül ki a Suzuki gyárból.

– 1954: A cég neve Suzuki Motor Corporation-re változik.

– 1955: Itt az első négykerekű, a Suzulight.

– 1962: A Suzuki az 50 ccm-es kategóriában megrendezésre kerülő motorkerékpár-bajnokságon első helyezést ér el.

– 1967: 360 ccm-es, kétütemu motorral piacra kerül a Suzuki Fronte

 

 

– 1971: Elkészül a Suzuki GT 750, kétütemű, vízhűtéses motorkerékpár.

– 1974: Beindul a gépkocsiexport.

– 1976: A Suzuki Fronte új motorja már 450 ccm-es. Piacra kerül a négyütemű, 400, 500 és 750 ccm-es Suzuki GS motorkerékpár sorozat.

– 1977: Elkészül az első LJ80-as, négykerék-meghajtású Suzuki, melyet már négyütemű, 800 ccm-es motor hajt.

– 1978: Osamu Suzuki négy évtizeddel ezelőtt lett a Suzuki Motor Corporation munkatársa. A jogi végzettségű fiatalember tehetségének és szorgalmának köszönhetően rövid időn belül bekerült a cég vezetésébe és 1978-tól a cég első számú embere.

– 1991 óta hazánk tiszteletbeli konzulja. 1993-ban az év emberévé választják és megkapja a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjét.

– 1981: Piacra kerül a CS50-es robogó. Szerződés a General Motors-szal és az Isuzuval.

– 1982: A diadalmenet folytatódik. A Suzuki az 500-as kategóriában hetedszer is megnyeri az országúti motorkerékpár világbajnokságot. Megkezdi működését a pakisztáni Suzuki gyár. Aláírják az indiai Maruti és a spanyolországi Santana gyár létesítésérol szóló szerzodéseket.

– 1983: Suzuki Cultus néven 1000 ccm-es motorral piacra kerül a Swift elődje. Elkészül az első indiai Maruti.

– 1986: Újabb lépcsőfok: Suzuki GTI, 1300 ccm-es motorral.

– 1988: Elkészül a Vitara, a Suzuki terepjárója.

– 1990: Megegyezés születik a magyarországi autógyártás beindításáról. A cég neve Suzuki Motor Corporation-re változik.

– 1991: Piacra kerül a kétüléses Cappuccino.

– 1993: Beindul a Suzuki autók gyártása és értékesítése Egyiptomban. Hivatalosan is felavatják a Suzuki legújabb autógyárát Magyarországon, Esztergomban. A Suzuki Motor Corporation bemutatja a Wagon R-t, a legújabb kis egyterű autóját.

– 1994: Az indiai Maruti Udyog Ltd-nél legyártják az egymilliómodik személyautót. Japánban az össz autó eladás eléri a tízmilliót.

– 1995: A motorbicikli export meghaladja a húszmillió darabot. A Suzuki Motor Corporation legújabb fejlesztése a Baleno.

– 1996: Vietnamban motorbicikli és személyautó gyártás indul.

– 1997: A személygépkocsik tengerentúli értékesítése eléri a tízmillió darabot.

– 2000: Az Ignis és Grand Vitara, XL-7 modellek is megjelennek a külföldi piacokon.

– 2001: A cég legújabb fejlesztését a Lianát is bevezetik a külhoni piacokon.

– 2001: Év végére világszerte 30 millió darab Suzuki gépkocsit értékesítettek, ebből több mint 15 millió darab export piacokon kelt el.

– 2002 május: A Suzuki többségi tulajdont szerez a Maruti Indiában.

– 2002: Új összeszerelő sort helyeznek üzembe a Kosai gyárban.

– 2003. április: A Suzuki és a Fiat megegyeznek egy közös SUV fejlesztéséről.

– 2003. augusztus: Két szélerőművet helyeznek üzembe a Kosai gyárban.

– 2004. január: Legyártották a kétmilliomodik Wagon R motort. (japán modell)

– 2004. szeptember: Megkezdődik az új miniautó, az Alto értékesítése.

– 2004. november: Elkezdődik az új kompakt autó, a Swift értékesítése.

– 2005. május: Elkezdik az új Escudo forgalmazását.

– 2005. augusztus: Két új típus, az Every és az Every Wagon, forgalmazását kezdik meg Japánban.

– 2005. november: Az új Swift "Most fun" különdíjat kapott az autóban alkalmazott megoldásokért az Év Japán Autója 2005-2006 szavazáson.

– 2006. január: Új miniautó a piacon MR Wagon néven.

– 2006. február: A kanadai gyárban elkészül a kétmilliomodik autó.

– 2006. március: A Wagon R modellből már 2,5 millió darab kelt el Japánban.

– 2006. július: Megkezdik az SX4 értékesítését Japánban.

– 2006. szeptember:
      Megkezdik az SX4 és az XL7 értékesítését Észak-Amerikában.

      Új üzemanyagcellás, elektromos kisautót mutatnak be Mio néven a "Home Care & Rehabilitation Exhibition 2006" kiállításon.

      Új tanulmányautót mutatnak be a Párizsi Motor Show-n "Project Splash" néven.

– 2006. november: Megkezdik az új Cervo miniautó értékesítését.